Sahabat Tanpa Suara

Pembedahan Pembuangan Peti Suara (Total Laryngectomy)

Thursday, May 11, 2017

Dah lama tak menulis ala2 doktor surgeri ni, hari ini tiba2 datang angin nak cerita pasal pembedahan pembuangan peti suara (total laryngectomy) yang telah aku jalani kira2 3 tahun yang lepas. So mari aku ceritakan secara ringkasnya apa yang berlaku kepada aku sepanjang lebih 12 jam di dalam dewan bedah.

Setelah dibius dan dipastikan yang aku sudah tidak sedarkan diri, leher aku pun dikelar 180 darjah dari hujung kiri ke hujung kanan, lalu ianya disiat ke paras muka.

Kemudian, satu lubang ditebuk di bahagian leher bagi membentuk satu laluan udara. Kenapa perlu dibuat lubang udara yang baru? Kerana selepas pembedahan ini aku sudah tidak akan mempunyai peti suara lagi.

Selain berfungsi sebagai 'alat' untuk mengeluarkan suara, peti suara juga berfungsi sebagai pembahagi antara udara dan makanan yang masuk dari lubang hidung dan mulut. Maka, apabila peti suara telah dibuang hanya makanan dan minuman sahaja yang dibenarkan untuk melalui mulut, manakala laluan baru untuk udara perlu dibuat dan inilah sebabnya leher perlu ditebuk untuk dijadikan sebagai laluan udara.

Seterusnya, barulah keseluruhan peti suara yang dijangkiti kanser itu dipotong keluar, bersama-sama dengan halkum dan organ-organ yang berkaitan. Panjang keseluruhannya lebih kurang 10cm. Korang boleh bayangkan panjang 10cm tu? Erm adalah lebih kurang panjang 1 jengkal kot.

Akhir sekali barulah kulit leher aku yang tersiat itu dilipat kembali dan dijahit untuk mencantumkannya semula.

Fuh nampak macam senang je dari segi penerangan aku kan? Tapi pembedahan biasa mengambil masa 10-12 jam. Bagi yang masih belum tahu puncanya, nah aku bagitau sekali lagi.

Ini semua adalah di sebabkan ROKOK. ROKOK adalah punca aku  diserang kanser peti suara. Apa? Tak percaya? Biasalah, aku dulu pun tak percaya bang. Last2 inilah nasib yang menimpa. So ini pesanan ikhlas aku:

Sesal dulu ada pendapatan bang; sesal kemudian tiada pendapatan dah. Huhuhu...





Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP