Sahabat Tanpa Suara

Terperangkap...!

Tuesday, May 3, 2011

Pagi tadi aku menemani seorang rakan menjalani pemeriksaan kesihatan di sebuah klinik kesihatan desa. Oleh kerana tidak ramai orang di situ (atau mungkin kerana MA dia terlalu lapang), dia menawarkan aku sekali untuk membuat pemeriksaan. Aku kata "ok jer, no problem..."

"Apa yang nak diperiksa?" Soal aku...

"Alah bukan ada apa pun cikgu, kita check tekanan darah, kandungan gula dan kolestrol dalam darah sahaja..." Balasnya...

Selesai pemeriksaan tekanan darah (keputusannya normal) aku dihantar ke makmal untuk mengambil sampel darah. Sampai di makmal petugas tersebut mengeluarkan jarum... Ah sudah... Jeng jeng jeng...

"Kak, bukan ambil darah yang hujung jari tu ke...?" Soal aku...

"Itu nak buat apa cikgu, tak accurate pun. Kita kena ambil satu tabung (15ml) la, baru boleh buat ujian penuh..."

Alah mak ai... Terperangkap sudah aku... Bukannya apa, aku ni segan pada jarum... Diulang ye, bukan TAKUT... SEGAN je dengan jarum tu... Kuang kuang kuang...

Sebenarnya pada tahun 2002 ketika bekerja di kilang di Pelabuhan Kelang, aku pernah dijangkiti demam denggi. Mujur dapat dikesan di peringkat awal, jadi aku tidak ditahan di hospital. Namun setiap hari, selama hampir 2 minggu aku perlu berulang alik ke Klinik Kesihatan Pelabuhan Kelang untuk menguji darah. Makanya setiap hari untuk tempoh itu jugalah darah aku diambil sebanyak 15 ml setiap hari. Naik lunyai dah lengan aku kena cucuk hari-hari... Tapi Alhamdulillah aku pulih juga akhirnya, takde apa-apa ubat pun, sekadar ubat demam dengan air 100 plus je setiap hari...

Berbalik kepada pemeriksaan tadi, Alhamdulillah tekanan darah aku stabil, keputusan ujian kolestrol perlu tunggu 1 minggu manakala paras gula dalam darah adalah 6.5 mmol/l.

"Cikgu dah minum pagi cikgu...?" Tanya pemeriksa.

"Belum..."

"Hem kalau belum minum 6.5 mmol/l ni kena hati-hati sikitlah cikgu ye... Kurang-kurangkanlah makan minum yang manis-manis ye cikgu..." Terangnya...

Alamak, dangerous ni... Adakah aku bakal menjejak langkah mak dan kakak-kakak aku... Jeng jeng jeng... Oh tidak, kenalah aku jaga makan lepas ni. Air-air botol dan tin kegemaran aku tu terpaksalah dilupakan... Teh tarik pagi-pagi pun kena tukar teh tarik kurang manislah jawabnya... Hai kuranglah nikmat dunia lepas ni...

Info lanjut berkenaan diabetes boleh klik sini>>...

37 comments:

mak encik | SZ May 3, 2011 at 5:30 PM  

heee
6.5...dah border tu rasanya kan...

kami suami isteri pun tak lepas bekpes ngan teh tarik sendiri ni..tapi konpem kurang manissss mcm kat kedai la...

ummiross May 3, 2011 at 5:39 PM  

haha ummi pun cukup2 segan dengan jarum ni...

shameel Iskandar May 3, 2011 at 6:13 PM  

Salam sham.

Kencing manis ni, selain faktor pemakanan dan gaya hidup, ia dipengaruhi juga oleh faktor genetik. ini yg kita bimbangkan.

Mmg terasa kehilangan nikmat hidup jika kita teroaksa lupakan makanan yg kita gemari tapi apakan daya demi kebaikan.

sud@is May 3, 2011 at 6:47 PM  

kadang2 terperangkap pun bagus juga ya cikgu...hati2 tu.....6.5 is border....

khaifaiz May 3, 2011 at 7:03 PM  

Aku pun segan gak ngan jarum tu.. Normal agaknya

Nadia Mashuri May 3, 2011 at 7:26 PM  

nak kena jaga pemakanan juga lah..
=)

Acik Erna May 3, 2011 at 7:40 PM  

cik gu..teh tarik tu bukan kurang kan cik gu..cuba belajar jangan minum terus..

Encik MamaT May 3, 2011 at 8:31 PM  

hehe.. belum terlambat lagi... erk.. rasanya makanan cikgu2 pun kena pantau jugak la.. hahahaha

Sham May 3, 2011 at 10:11 PM  

sz:aduyai tu yang buat seram tu...duk kat sempadan dah...

Sham May 3, 2011 at 10:11 PM  

ummiross:segan...bukan takut kan...

Sham May 3, 2011 at 10:12 PM  

shameel:yup memang betul...mak saya dah berbelas tahun mengidapnya...

Sham May 3, 2011 at 10:12 PM  

sud@is:itulah sepatutnya kita kena ada pemeriksaan berkala kan...

Sham May 3, 2011 at 10:13 PM  

khaifaz:segan2 seram...heee

KUREKURE COMEL May 3, 2011 at 10:41 PM  

mina pun sama...hehehe....balik lps kena cucuk....terus pitam....tertido dari tgh hari smpai mlm....perhhh...


mmg teruk betul mina ni...hehehe

padlie May 3, 2011 at 10:46 PM  

bila dah tau, kena jaga makan la..
kesihatan penting! :)

Entry terbaru padlie: Sperma yang gagah!!!

Cik SHiNJU May 3, 2011 at 10:58 PM  

Segan ngn jarum? miahahahahaaha

koi pun... :@

jeBateja May 3, 2011 at 11:17 PM  

den yg jahat ni pun takut jarum ooooo......padahal kecik je jarum tu....ahakz

Prince Halilintar May 4, 2011 at 12:35 AM  

prince xkisah sgt psl jarum tu tapi bile dah cucuk asyik rase penin2 je..rase cam nk pitam..haha

ahmad humairi May 4, 2011 at 8:54 AM  

Jarum memang bahaya...hati-hati.

ermm...welcome to the club (Kelab kencin manih..hehe, gurau je).

aza ni May 4, 2011 at 9:49 AM  

assalam sham

orang kata silent killer...diabetes ni..

tengkorakemas May 4, 2011 at 10:39 AM  

biar kurang sekarang, jangan kurang nanti bro :)

awal pagi nanti tgk 2nd leg MU jgn bantai bercawan teh tarik lak xD

Surie May 4, 2011 at 10:54 AM  

Jaga kesihatan ye cikgu =)

azmnor May 4, 2011 at 11:29 AM  

Salam Sham....,

utk kebaikan tiada salahnya cikgu, ambil lah langkah pencegahan bak kata pepatah mat saleh "prevantion it better than cure.." allahuallam......

terokai seni May 4, 2011 at 1:36 PM  

makan time sihat... dah sakit tak selera nak makan cuma kena pilih sebaik-baiknya

shahrilhakime May 4, 2011 at 1:45 PM  

kekekeke.....
segan pade jaghom ye??? jaghom tu lagi segan pade mike En Sham..... maklomle.....tak penah berjumpe.... sekali berjumpe nak ambik daghah pulak....

P/S: ngaku je le......T.A.K.O.T

Santan Berlada May 4, 2011 at 9:04 PM  

ak x suke check darah...
takot... hahaha

Cikgu Nurin May 4, 2011 at 10:08 PM  

Huuuuuu..tak pernah chek dara..takut wehh..errr le[pas ni kena minta teh kurang manis dan kurang harga....hi hi hi...

faiz May 4, 2011 at 10:37 PM  

segan ye cikgu..heheh...tula sekarang ni asik nak minus air manis je..takut gak ni..

Kakzakie Purvit May 5, 2011 at 1:14 PM  

Diabetes dan darah tinggi memang satu dari sebabnya ialah kerana genetik. So mean sham pun ada risiko yg tinggi sebab mak/kakak ada diabetes.

Baik jaga dari sekarang....

alexayussida May 5, 2011 at 9:41 PM  

masa muda muda ni lah nak kena jaga makan minum betol2..banyak lagi bnda lain yg sihat dan sedap utk dimakan..jd better beware :)

maza May 6, 2011 at 12:51 AM  

salam sham.. huhhu

6.5ml tu dah paras2 hidung..

kalau kat hospital pantai dah lama kena medication dah tu...hahahha

abu muaz May 6, 2011 at 8:10 AM  

hati-hati signal dah ada tuu

Aleen Aiden May 6, 2011 at 3:13 PM  

hu3.mujur alin xsegan sangat dengan jarum.heh~

toyolkiut May 7, 2011 at 2:44 PM  

alamak..
berdebar la pulak..
TK pun kerap sngt minum teh akhir2 ni..

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP