Sahabat Tanpa Suara

KERJA... KERJA... KERJA...

Sunday, May 1, 2011

Hari ini 1 Mei, semua orang tahu hari apa kan...? Ya, Hari Pekerja, yang disambut oleh semua pekerja-pekerja di Malaysia setiap tahun. Aku kalau nak cerita pasal kerja ni, seawal dari sekolah rendah aku dah mula bekerja. Maklumlah orang susah, pandai-pandailah cari duit poket sendiri. Bermula dari kerja kedi di padang golf, kilang roti, kedai makan, stesen minyak, cuci kereta, kilang sarung tangan hinggalah ke hotel-hotel - semua aku pernah rasa... Sehingga ke hari ini, kerja tetap atau kerjaya aku adalah seorang guru... Dan Insyallah dengan izinNya, aku kepingin untuk pencen dengan gelaran cikgu...

Tapi sudah tentu, beban dan tanggungjawab antara kerja 'cari duit poket' dengan kerjaya sekarang amat jauh bezanya. Jika dulu aku tak fikir pun nak kerja sampai bila, gaji tak kisah banyak mana pun. Waktu kerja pun kadang-kadang ikut mood je. Nak kerja pergi, malas kerja tak payah pergi... Tapi cuba aku buat perangai macam tu sekarang ini, tak pasal-pasal dapat surat tunjuk sebab...! Itu pun kira ok lagi, kalau dapat 'pergerakan gaji statik' kan naya...!

Aku bekerja untuk cari makan anak bini aku. Bagi duit sikit-sikit kat orang tua aku. Melunaskan semua hutang untuk hidup, hutang kereta, hutang peribadi, bil itu, bil ini... Sesekali terfikir gak aku, dengan kerja dan gaji sekarang ini, boleh ke aku nak hidup kaya-raya, rumah besar, kereta menjalar... Hakikatnya: hem dalam mimpi ajer ler... Dalam keadaan dan persekitaran hidup sekarang ini, kehidupan yang aku jalani sekarang ini dah memadai sangat dah... Tapi agak-agaknya sampai bila boleh bertahan sebegini...?

Setiap tahun, sebagai kakitangan awam aku akan mendapat kenaikan gaji tahunan. Namun setiap tahun juga aku tak rasa langsung kenaikan tersebut. Iyalah, jika gaji aku naik RM100, perbelanjaan naik berkali ganda pula. Minyak naik, harga barangan naik, pakai makan semuanya naik... Mulalah aku terfikir, alangkah bagusnya jika tiada ketirisan dalam perbelanjaan kerajaan; alangkah bagusnya jika sumber negara dibelanjakan dengan lebih berhemah; alangkah bagusnya jika benar-benar "rakyat didahulukan"...

Seorang sahabat aku dulu pernah berkata:

"Biarlah gaji tak naik pun tak apa, yang lebih penting kos hidup tak naik..."

Aku agak bersetuju dengan pandangan tersebut. Tapi kan lebih baik jika:

"Gaji naik tapi kos hidup tak naik-naik..." Hee hee... Agak-agak boleh ke...?

Apa-apa pun buat semua yang bergelar PEKERJA di mana saja anda berada, selamat Hari Pekerja aku ucapkan. Besok kita nikmatilah cuti kita ye... Pesan aku pada yang belum bekerja pula, enjoylah korang puas-puas buat masa sekarang ini, besok-besok dah mula kerja nanti... ermmm korang rasa sendiri ler...

35 comments:

ewanthology May 1, 2011 at 11:06 PM  

selamat hari pekerja

cuti 3 hari

selasa confirm liat nak pegi keje

huhu

uncle gedek May 1, 2011 at 11:37 PM  

kerja untok hidop, bukan hidop untok kerja

ummiross May 1, 2011 at 11:55 PM  

selamat hari pekerja..

keje guru keje mulia...tapi berat tanggungjawabnya.

hentian May 2, 2011 at 12:48 AM  

bak kata Labi: selagi tak tutp mata, kerja..kerja..kerja..

Sham May 2, 2011 at 9:38 AM  

delarocha:tau takpe...hu hu...

Sham May 2, 2011 at 9:39 AM  

gedek!:makan untuk hidup...

Sham May 2, 2011 at 9:40 AM  

ummiross:tula pasal ummi...

Sham May 2, 2011 at 9:40 AM  

IM:tak kerja takde gaji plak...ate...?

ahmad humairi May 2, 2011 at 10:53 AM  

ermmmm...dah pencen esok pun kerja jugak....pendek kata, selagi jantung bekerja...kita tetap bekerja.....nama je cuti nhari pekerja...huuu.

mak encik | SZ May 2, 2011 at 11:00 AM  

heee..
kereta menjalar susah a.k.a lambat nak dapat...
tanam je la pokok2 menjalar...macam pokok/daun sireh, pokok kekacang, pokok itu pokok ini...ihikss..cheerrrsss

Acik Erna May 2, 2011 at 11:25 AM  

sham..betul dan sokong 300%.
gaji biar naik.tapi harga barang2 tetap..ini tidak..harang barang melambung tinggi..gaji naik seciput je..

Unknown May 2, 2011 at 12:25 PM  

Selamat bercuti...tp sy tetap kerja...

Sham May 2, 2011 at 12:45 PM  

humairi:betullah kata IM tadi...selagi tak tutup mata,kerja...kerja..kerja...

Sham May 2, 2011 at 12:46 PM  

sz:boleh tunggang ke pokok menjalar tu...;P

Sham May 2, 2011 at 12:47 PM  

erna:tula pasal...sampai bila nak kayo camtu..?huu..

ridoma May 2, 2011 at 12:47 PM  

Terima kasih kerana sudi mengikuti Ridoma. Selamat hari pekerja.

Walaubagaimana sekalipun, kata orang kerja sebagai guru adalah mulia.

Selagi ilmu yang diturunkan kepada anak2 murid itu diamalkan oleh mereka, selagi itulah pahala topup mencurah2 ke atas anda.

Salam perkenalan dari sy, Ridoma..

Sham May 2, 2011 at 12:49 PM  

nyanyisunyi:selamat bekerjalah kalau gitu...;)

Sham May 2, 2011 at 12:49 PM  

ridoma:begitulah harapannya...amin...

abu muaz May 2, 2011 at 1:47 PM  

salam kenal jua dari saya.

ILA HonEyBuNNy May 2, 2011 at 2:05 PM  

selamat hari pekerja...;-)

selamat xkerja lagik..hehe

Benjy May 2, 2011 at 2:13 PM  

Salam hormat dan selamat hari pekerja Sham, ... b3njy seronoknya dapat cuti panjang2 ... hehehe, alangkah baiknya selasa pun cutikan bagi meraih Dato' L.C. Wei juara super series India ..hahaha (kau ni b3njy dah di bagi betis nak kan peha pula ... blalah u b3njy) ...bukannya apa bukan selalu can ni kan ... hari tu team bola menang piala suzuki cuti 1 hari, kalau menang piala dunia mahu 1 minggu cuti rasanya .... hahaha ... Sebagai pekarja memang betul kekadang duit gaji cukup2 je sebulan ... namun nak buat cam ner .. tak kan nak 'fire' PM bagi naik gaji kot ... nanti bertambah botak kepala dia ... hahahaha (siaplah kau b3njy jap lagi masuk ISA lah engkau) ... B3njy rasakan bekerja sebagai seorang guru sesuatu kerja yang mulia dan di sanjung oleh masyarakat ... dan b3njy pasti Sham pun rasa juga aura sebagai seorang guru kan ... apa2 terima kasih atas N3 Sham ni kerana ia mengingatkan b3njy agar berjimat cermat.

p/s: rupanya ramai juga guru yang aktif sebagai blogger ni yerr ...

aza ni May 2, 2011 at 2:38 PM  

assalam cikgu sham
seorang guru saya pernah berkata jadikanlah kerja itu sebagai full time hobby, jangan part time hobby...
setelah dalam dunia pekerjaan, saya rasa tak praktikal pula...mungkin saya tak mengkaji habis..

Aleen Aiden May 2, 2011 at 2:48 PM  

btul.klo gaji naek setingkat,kos idup naik 3 4x ganda,xde maknenye jugak.hu3
selamat hari pekerja! ^_^

HanisLazimAndTheShaklee May 2, 2011 at 3:57 PM  

selamat hari pekerja =)

haehh ,malas nye rasa nk keja T__T

Cikgu Tie May 2, 2011 at 5:28 PM  

As Salam!
Saya suka sangat jika gaji naik tapi bila memikirkan harga barang naik dulu bila dengar gaji nak naik...terus rasa tak ada maknanya gaji naik.

zino May 2, 2011 at 5:35 PM  

selamat menyambut hari pekerja.. dan selamat berhujung minggu..oops dah masuk senin hehe

Mie May 2, 2011 at 10:48 PM  

Lebih baik naik gaji dari tak naik langsung, sbb kenaikan kos hidup kerajaan manapun sekalipun tak dpt menghalang..

Jom singgah Jalan Broga.

mcm ni lah May 3, 2011 at 12:07 AM  

huhuuuuuuuuuu kojo la den,. hari2 kono kojo,.. tak kojo takdo gaji

azmnor May 3, 2011 at 9:54 AM  

salam sham...,

selagi hidup selagi tu laa kena kerja sham....dah mati sok pun KENA kerja gak....

SELAMAT HARI PEKERJA....

Kakzakie Purvit May 3, 2011 at 10:08 AM  

Dah kerja balik hari ini Sham.... Mengajar ye... keperluan semua umat sejagat. Guru diperlukan dimana-mana....

Kakak pun kerja juga. Tapi taklah melambak kertas macam gambar yg ditepek tu. Menakutkan je...:)

Prince Halilintar May 3, 2011 at 10:32 AM  

biarlah kite kerje seikhlas hati..slmt hari bekerja sham..

khaifaiz May 3, 2011 at 11:17 AM  

Selamat hari pekerja.. Aku pun dari sekolah rendah dah mula jadi buruh kat ladang sawit.. Orang susah beb

eelobor May 3, 2011 at 12:25 PM  

selamat hari bekerja...

amereka bekerja keras gak nak hapuskan pejuang tulen....

Dinas Aldi May 3, 2011 at 5:02 PM  

patutnya 3 hari cuti hujung minggu tapi akak kena kerja jugak Sabtu tu jaga exam, haisy..dema kata kat akak seronok dapat duit lebih jaga exam tapi bila suruh dema ganti, tak nak pulak dema, semua lari.

Cik SHiNJU May 3, 2011 at 11:02 PM  

yelah2..nak enjoy la nih.. :P

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP