Sahabat Tanpa Suara

Tak Serik-serik...

Saturday, April 16, 2011

Sebelum ini aku ada tulis tentang keskemaan aku masa sekolah rendah, baca sini>>. Selepas itu aku menulis pula betapa aku terkena cultural shock di Kuantan, baca sini>>... Bagi yang mengikuti atau terikut cerita-cerita tu, jom aku nak sambung sedikit lagi...

Untuk menginap di asrama aku terpaksa membawa kedua-dua orang tua aku untuk menjadi saksi aku janji yang perlu aku buat di hadapan warden dan pengetua sekolah. Bayangkan betapa susahnya kedua orang tua aku, kami bukan ada kereta ketika itu, terpaksalah menaiki bas. Jauh tu dari Bentong ke Kuantan, masa tu mana ada hiway lagi, makan juga masa 5-6 jam...! Aduyai bila dikenang-kenangkan semula memang terasa sangat aku ni anak yang banyak menyusahkan orang tua...

Selesai 'acara' aku janji, orang tua aku harus segera balik ke Bentong. Di Kuantan bukan ada saudara mara nak tumpang menginap. Nak sewa hotel? Tak mampu, duit budget cukup-cukup untuk tambang je... Sebelum mereka bertolak pulang, macam-macam nasihat yang mak aku bagi; bersama dengan genangan air mata. Memang cair sangat hati aku masa tu. Bapak aku, aku tak ingat sebarang kata-katanya. Besar kemungkinan dia tak berkata apa-apa. Aku dah faham sangat, kalau dalam keadaan marah memang dia tak boleh bercakap. kalau bercakap juga, dia akan bercakap dengan 'tangan' dan 'kaki'...!

Cerita seterusnya yang patut berlaku adalah: aku insaf dan kembali ke landasan yang sebenar. Tiada lagi fly asrama, ponteng kelas, rokok, hu ha hu ha tak tentu pasal... Namun bukan itu yang berlaku, hakikat yang berlaku adalah: pada malam pertama di asrama dalam tingkatan 5, aku bersama rakan-rakan meneruskan tradisi fly seperti biasa. Memanjat pagar yang sama, melompat longkang yang sama dan melepak di kedai Mak Aji yang sama...! Hu hu hu, apa punya @%$&^* daa...!

Di asrama perangai aku semakin menjadi-jadi. Sekarang aku dah jadi senior, dah kira taraf otai dah. Kalau dulu aku tukang angkat makan, basuh baju kasut senior; sekarang aku pulak bertindak sebagai tukang suruh... Seronok jadi senior woo...

Di kelas, 2x5 juga. Pernah aku hampir bergaduh dengan guru lukisan kejuruteraan. Sebabnya, erm tak mau ceritalah... Malu... Tapi memang salah aku, aku mengaku... Akibatnya aku tak masuk ke kelas tersebut, sehingga ke pertengahan tahun...! Itu pun mujur cikgu tersebut bertukar, kalau tidak tak tahulah apa cerita...

Kesedaran tak pernah datang pada aku, pelajaran entah kemana, perasaan ingin enjoy sahaja... Sedar tak sedar dah masuk bulan 8, tiba-tiba baru aku sedar yang SPM hanya tinggal beberapa bulan je lagi...! Kesedaran baru nak sampai, tiba-tiba aku dikejutkan oleh satu berita gempar dari kampung...! Satu peristiwa besar berlaku dalam keluarga aku yang mendatangkan keinsafan SERTA-MERTA kepada aku...!

Peristiwa tersebut merupakan satu turning point yang sangat-sangat kena pada masanya...! Hanya dengan peristiwa sebesar itu yang mampu mengubah aku. Aku sedar aku masih belum terlambat. Walaupun laluan sudah agak terpesong dari landasan yang sebenar, aku harus kembali ke landasan yang betul... Dalam tempoh yang amat singkat aku terpaksa struggle... SPM hanya tinggal beberapa bulan saja lagi...

Sejak itu buku menjadi teman aku kemana-mana. Masa itu juga baru nak terhegeh-hegeh mencari kawan study. Tapi mujur, suasana di sekolah dan asrama banyak membantu. Itulah kelebihan berada di asrama penuh. Menjelang SPM, aku rasa hanya 70% sahaja bersedia. Dengan masa study yang singkat, harus cover untuk pembelajaran dari seawal tingkatan 4...! Maklumlah selama ini bukan belajar betul-betul pun... Tapi nak buat macamana, redah ajelah...

P/S: Agak-agak macamanalah result SPM aku kan...? Er apa pula peristiwa besar yang menjadi turning point dalam kehidupan aku masa itu... Aku cerita lain kali jelah ye...

52 comments:

SiS NaD April 16, 2011 at 2:04 PM  

aLoH... TaNaK CiTeR Ke PRiSTiWe Tu? DaH iKooT KiSaH iNCHiK SHaM SeJaK JaDi ManGSa BuLi Di SKoLa RNDaH aGi... TWuSKaN PCeRiTaaN oK... (^_____^)V

faiz April 16, 2011 at 2:20 PM  

agak nakal ye cikgu sham ni..tahu dek student habisla ni..heheh

Ardilla SB April 16, 2011 at 2:26 PM  
This comment has been removed by the author.
Unknown April 16, 2011 at 2:38 PM  

mujurlah peristiwa besar tu buat sham insaf..dan jadi 'orang' sekarang ni...kalau tk tak mungkin ujudnya blog ni...;))

Cik SHiNJU April 16, 2011 at 2:39 PM  

Babey upenyer...

Dok hostel x nakal x besh..
nt xdok kenangan manis...
Koi pun salu fly...boring dok hostel..umah dekat jer pun...
Hari2 nampak ayah lalu..huhuh..

hentian April 16, 2011 at 3:15 PM  

asrama IM tak penuh. pasal tu result SPM pun cun cun jer..

safurara April 16, 2011 at 3:26 PM  

kadang2 peristiwa masa sek tu sgt lah seronok even benda yg kite buat tu sume menyakitkan hati mak bapak.bile dh besar n pk2 blk ya Allah.knp lah aku jahat sgt.eheheh

Acik Erna April 16, 2011 at 4:01 PM  

sham..pandai betul buat pembaca suspen dan ternanti2 kisah seterusnya..

ummiross April 16, 2011 at 5:29 PM  

hihiii...ada bakat tulis novel ni sham, ada unsur2 suspen, to be continued...

Sham April 16, 2011 at 7:54 PM  

sisnad:tungguuuu...heee...

Sham April 16, 2011 at 7:55 PM  

anisa:remaja+nakal=tak leh dipisahkan...hu hu...

Sham April 16, 2011 at 7:56 PM  

faiz:student aku tak baca blog nie kot...tp selalu juga cerita kat diorang,bukan apa, supaya diorang amik pengajaran...nakal tak semestinya gagal dalam pelajaran...

Sham April 16, 2011 at 7:58 PM  

nyanyisuri:yup peristiwa benar2 memberi kesan dalam hidup saya...

Sham April 16, 2011 at 7:58 PM  

nyanyisuri:yup peristiwa benar2 memberi kesan dalam hidup saya...

Sham April 16, 2011 at 7:59 PM  

shinju:loo aok pun kategori babey gok la ni...fly gok...

Sham April 16, 2011 at 8:04 PM  

IM:asrama separuh2 ye...?;)

Sham April 16, 2011 at 8:04 PM  

rara pink:tepat sekali tu dik...tp anggap tu sebagai pengalaman ngajar anak pulak...

Sham April 16, 2011 at 8:05 PM  

kak erna:iye ke...?tqla sudi membaca...

Sham April 16, 2011 at 8:06 PM  

ummi:ish malu pulak ummi cakap gitu...tulisan pakai hentam je...tp kisah benar...

mak encik | SZ April 16, 2011 at 8:46 PM  

budak nakal mmg otak sentiasa berjalan / ligat berfikir..heee

result spm cikgu sham? mestilah antara ok kan..klu tidak takdelah blh masuk course engineering ;)

Dinas Aldi April 16, 2011 at 8:49 PM  

woh, mana aci buat cerita sekerat2 gini, bila nak sambung? saspenssss..

terokai seni April 16, 2011 at 8:59 PM  

kena jadik budak nakal baru cekgu ingat sokmo tapi bukan jadik budak samseng heh

Fadzli Amir April 16, 2011 at 10:26 PM  

Cayalah bro...cerita kau macam cerita adik2 aku....macam2 diorang buat...tapi sekarang semuanya bertukar..mungkin doa dari bapak aku di makbulkan tuhan....tunggu cerita selanjutnya..

ewanthology April 17, 2011 at 12:13 AM  

citer ngan 'tangan' dan 'kaki' ... sakit tuuu

whitecappuccino April 17, 2011 at 12:49 AM  

Alhamdulillah..sekurang2nya Sham sempat juga insafkan??

Cikli April 17, 2011 at 8:41 AM  

salam sham,
hang pandai buat kami suspen no..
takpa gua tunggu...

shameel Iskandar April 17, 2011 at 10:22 AM  

" Kesedaran baru nak sampai, tiba-tiba aku dikejutkan oleh satu berita gempar dari kampung...! Satu peristiwa besar berlaku dalam keluarga aku yang mendatangkan keinsafan SERTA-MERTA kepada aku...!

peristiwa apa sham, tertanya2 ni ?

Aleen Aiden April 17, 2011 at 10:29 AM  

mak aih.alin duk skolah asrama xde kene buat aku jnji depan pengetua dgn mak ayah pon.mujur jugak sbenarnye.hu3

ILA HonEyBuNNy April 17, 2011 at 11:48 AM  

nakai eh...sampai bergadoh dengan cikgu lukisan kejuteraan..hehe

azmnor April 17, 2011 at 2:14 PM  

Salam sham..

dok asrama ....aahhh...byk yg jadi kenangan bila dah tua-tua ni..

Prince Halilintar April 17, 2011 at 8:19 PM  

baguslah dpt tersedar dari awal lagi..masih xterlambat lgi utk kite berubah ke arah kebaikkan..prince pun dulu stdy mase sekolah main2 je..lps tukar sekolah,berjanji gan diri sendiri tuk berubah dan peroleh result spm yg cemerlang..

Nadia Mashuri April 17, 2011 at 9:30 PM  

singgah baca-baca..
thanks follow saya..
=)

Mine April 17, 2011 at 9:36 PM  

benda citer gembar serta merta tuh???.... nak gak tau nih!!!!...

Anonymous,  April 17, 2011 at 11:01 PM  

bro sham.. citer tergantung tu.. nak tau tang peristiwa tu.. Drastik sgt effectnye

IMANSHAH April 17, 2011 at 11:10 PM  

kamu udah jadik cg skrg baru kamu tahu susahnya dulu cg2 kamu jaga kamu

Unknown April 17, 2011 at 11:59 PM  

salam, tunggu kisah seterusnya...

dyea irdina April 18, 2011 at 12:12 AM  

mmg masa dulu2 sian orng tua kita kan bukan cam sekarang ni majority semua org ada keta..anak2 plak berjemput pergi balik sekolah..untungnya jd orng zaman sekarang

Lea Isnawi April 18, 2011 at 12:38 AM  

hehehe..nakal jugak kamu eh zaman skul dulu

zino April 18, 2011 at 1:42 AM  

boleh cerita dengan murid2 sekolah.. bagi motivasi sikit hehe

wahida April 18, 2011 at 9:46 AM  

mak aiii. ni mesti dulu nakal ni...takpelah, janji ko dah insaf bro...
mesti SPM ko cemerlang kan...

sahromnasrudin April 18, 2011 at 11:34 AM  

klu student cikgu baca blog nie..habesla heheheheeee

hysman April 18, 2011 at 3:39 PM  

ahaha..
pengalaman cikgu,mcm2 bila dikenang balik..
tp bila student cikgu skrg buat lagu tu, mesti cikgu marah jugak kan..
hahaha... mmg betul roda berputar..
tp,dak2 skrg lg dasat..

BisnesMeng April 18, 2011 at 4:56 PM  

gwa takbley kerja tempat kemas bagai....sebab gwa kreatif punya orang....

erysweetie April 18, 2011 at 5:45 PM  

aish...cepat cite ape yg buat turning point tu? hehe

gadisBunga™ April 18, 2011 at 8:18 PM  

student nakal biasanya pandai. cuma nakal je. hihi~

Cik Su Life Cycle April 22, 2011 at 12:37 AM  

hehe.. lebih kurang kes cik su.. malas stdy.. nasib baik lepas masuk u.. lau tak nyesal tak sudah

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP