Sahabat Tanpa Suara

Mati Kutu...!

Friday, April 1, 2011

Hari ini merupakan hari yang agak huru hara bagi aku. Malam semalam aku tidur agak lewat dari biasa kerana melayan movie di astro... Akibatnya aku terlajak bangun dari tidur. Tidaklah terlalu lewat cuma lewat kira-kira 15 minit. Tetapi oleh kerana kebiasaannya jika mengikut waktu yang betul, aku akan sampai ke sekolah ngam-ngam 5-10 minit sebelum loceng; maksudnya jika aku lewat bergerak 15 minit, bermakna aku bakal lewat sampai ke sekolah. Puch card merahlah beb...!

Makanya segala-gala yang aku buat harus dipercepatkan. Mandi, berdandan (apa ingat lelaki tak berdandan ke...? Metroseksual maa!)... Ayat lazim dan Qunut dalam Subuh pun baca yang pendek-pendek je... Hu hu... Dan akhirnya, yes, yes, yes...! Aku berjaya keluar dan sampai sekolah seperti hari-hari biasa.

Sesampai di sekolah aku ditegur seorang rakan guru:

RAKAN:"Kenapa aku call kau tak angkat... Nak bagitau Lan mc hari ini. Minta kau tolong buat relief..."

AKU:"Aku tak bertugas hari ini, takpe aku bagitahu AJK yang bertugas hari ini..."

Aku raba-raba ke dalam poket seluar... Kosong... Arghhh aku tertinggal hand phone aku kat rumah daa... Tiba-tiba aku dapat bayangkan hari suram yang bakal aku lalui hari ini...! Ceh iya ke sampai tahap tu teruknya...? Mungkin tidak bagi sesetengah orang kan, tapi bagi aku ia merupakan sesuatu yang agak berat. Buktinya seawal-awal pagi lagi aku sudah harus bergegas ke pejabat untuk memaklumkan kepada AJK relief yang bertugas berkaitan ketidak hadiran member aku tadi. Kalau ada HP, kan dail dan cakap sahaja.

Aku tau memang tak mati kalau tak bawa HP kemana-mana tapi bagi aku...erm camana nak cakap ek...? Kira tak bolehlah takde HP ni... Yang sebenarnya HP wajib berada bersama-sama aku untuk beberapa perkara berikut:

1. Aku paling takut kereta rosak ditengah jalan atau berlaku sesuatu kemalangan. Masa tu HP bagi aku SANGAT penting...!

2. Takut ada panggilan-panggilan emergency dari keluarga...

3. Untuk mengetahui kedudukan rakan-rakan... Hee, member-member aku kat sekolah ni suka berteraburan. Supaya tak keseorangan di bengkel, aku harus mengetahui lokasi dimana mereka berada... Heee...

Banyak lagilah alasan aku untuk merasa sedikit phobia jika tiada HP disisi. Yang banyaknya adalah alasan berkaitan kerjalah. Apa-apa pun ketiadaan HP betul-betul membuatkan aku MATI KUTU...!


P/S: Adik aku bekerja sendiri dengan membuat kerja-kerja wiring dan pembekalan barang-barang elektrik. Telefonnya berdering selang 10-15 minit... Hairan jugak aku kadang-kadang tu... Tu baru bisnes kecil-kecil... Bisnes juta-juta macamanalah agaknya kan...

38 comments:

faiz April 1, 2011 at 8:35 PM  

heheh..tu lagi..cikgu mane bley tido lewat..heheh

Cikgu Jaja™ April 1, 2011 at 8:39 PM  

ohho~ cikgu tido lambat. nnt mengajar bdn penat tahu.sbb xcukup tido :)

Anonymous,  April 1, 2011 at 8:42 PM  

Memang amat penting HP tu.. benda penting yg perlu ada dlm poket..

Tp kn.. Skali skala ok kud.. buktinya cikgu dah bersenam iaitu perlu berjalan kesana kemari.. hehehe

Cikgu tgk citer ape mlm td..

Anonymous,  April 1, 2011 at 8:43 PM  

hehe... ish kalo gua ni sape la nak kontek... jangan kata orang nak kontek.. gua pun takde nak kontek orang... hahaha

ahmad humairi April 1, 2011 at 8:48 PM  

Tu yang aku heran...bile tipon ko tadi adeje oang pompuan tolong jawabkan....

Sham April 1, 2011 at 8:53 PM  

faiz:he hee sekali sekala...

Sham April 1, 2011 at 8:54 PM  

faezah:tak penat...sy guru yang hebat...har har...

Sham April 1, 2011 at 8:54 PM  

khai:terlebih sudah bersenamnya...

Sham April 1, 2011 at 8:57 PM  

cekodok:eh lu kan cekodok,mana boleh kawan dengan orang...har har...

Sham April 1, 2011 at 8:58 PM  

humairi:haa jangan main2 tau...tu ada upah untuk dia tolong jawab tu...

SiS NaD April 1, 2011 at 9:42 PM  

SiS LeH HiDuP KoT TaNPa HP... (^_____^)V

JoM BaCeR KiSaH GuRauaN YaNG MLaMPau!~

http://nadiah-muhammad.blogspot.com/2011/04/oh-satu-pembohongan-gurauan-melampau.html

shameel Iskandar April 1, 2011 at 9:50 PM  

salam cikgu sham.

zaman skrg ni kalo takde HP hidup bagaikan mati atau hidup yg mati. hp terlalu ptg sekarangni, mcm yg cikgu cakap tadi, kalu berlaku kemalangan atau ada emergency dari keluarga - tak dpt dibayangkn kalau tym tu kita takde HP

Dinas Aldi April 1, 2011 at 10:08 PM  

ya dik, kita geng. hp sangat penting pada akak. sangat penting. tak boleh lupa. tak boleh. akak lagi teruk kot sebab kalau terlupa hp, makan tak kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena & lain2 yg sewaktu dengannya :D

.drakula. April 1, 2011 at 10:51 PM  

cikgu pun boleh mati kutu yer...kiki

Murni Alfathunnisa April 1, 2011 at 11:05 PM  

samalah...kalau tertinggal hp, nak buat kerja pun tak tenteram. hp bukan kategori kehendak dah di zaman sekarang ni, dah jadi keperluan. bimbang cuma lebih kepada hal2 emergency..susah kalau tak dapat berhubung....

Cik SHiNJU April 1, 2011 at 11:10 PM  

Hahaha...pdn muke..
sape suh bgun lmbt..lalala :P


Mok koi seminggu ni xdok hp,tggal kat umoh kakak...koi la yg untung sbb dia salu pinjam hp koi,dia kena topup la ke koi..hehehe...padahal dia salu guna alarm je,senang nk bgun subuh...janji pinjam yer dak..hahaha

Abu Aiman April 2, 2011 at 12:15 AM  

salam,
orang zaman takde henfon dulu jenuh juga mencari public phone time2 emergency. paling susah time ikut konvoi pengantin, kalau ada yang ketinggalan alamat patah balik je lah...

Prince Halilintar April 2, 2011 at 5:56 AM  

klu dah bgn lewat mmg kelam kabut la jawabnnye..mesti ade smthg yg lupe nk bawanya..mcm hp la..hehe

Sham April 2, 2011 at 8:55 AM  

sis nad:baguslah bagi yg boleh...pakcik tak bolehla rasonyo...

Sham April 2, 2011 at 8:55 AM  

shameel:itu yg terasa pentingnya HP ni...

Sham April 2, 2011 at 8:55 AM  

dinas:iyolah tu kak oi...

Sham April 2, 2011 at 8:56 AM  

republic:betul punya mati kutu woo...duk sorang2 je dalam bengkel tu..

Sham April 2, 2011 at 8:57 AM  

siti murni:yup satu keperluan untuk hal2 yg emergency terutamanya...

Sham April 2, 2011 at 8:58 AM  

shinju:wei aok tau tak makna cekelat (bukan coklat)...cekelat ni main tipu tau...macam aok lah...har har...

Sham April 2, 2011 at 8:59 AM  

abu:memang susah dulu2kan...

Sham April 2, 2011 at 8:59 AM  

prince:itulah pasal...hu hu...

Tinta Emas April 2, 2011 at 9:15 AM  

minggu nie pun minggu kelibut saya...hari Khamis lepas, bawak h/p tapi kul 9 je dah off sbb habis bateri...

semalam h/p mcm dah set alarmnya tapi bangun lewat jugak...dah tiba kat sekolah 7.30 pagi...hampir nak direalifkan...

Kakzakie Purvit April 2, 2011 at 10:56 AM  

Baru tak de h/p dah mati kutu. Habis org dulu macam mana ye?

Betapa menunjukkan h/p jadi satu kemestian pada kita sekarang nie.

Anonymous,  April 2, 2011 at 11:29 AM  

haha... time nak pergi sekolah, time tue la bawak laju2. balik sekolah lak, steady je.

mak encik | SZ April 2, 2011 at 11:36 AM  

bisnes juta2 bosnya dah tak angkat phone dah cikgu sham...
dah ada staf bawahan tukang amik order :p

zino April 2, 2011 at 2:38 PM  

kalau murid lewat kena denda..tapi kalau cikgu lewat cam mana ya hehe

whitecappuccino April 2, 2011 at 4:59 PM  

ya..jgn tinggalkan rumah tanpa hp :)

Unknown April 2, 2011 at 5:38 PM  

atok lagi mati kutu kalo takdo laptop!

sonata anak kancil April 3, 2011 at 12:12 AM  

tu lah bahana tidur lewat...lain kali tidur awal yer....set alarm....hujung minggu je boleh tidur lewat....macam saya ni he3x

ummu April 3, 2011 at 2:41 AM  

assalam bro
anak saya meragam kalau nak pergi sekolah,so jarang dapat pergi awal sebelum pukul 7 seperti member saya.

terokai seni April 4, 2011 at 1:43 PM  

ni bukan cekgu shaari, kan?

peNulis SeNjA April 8, 2011 at 12:19 AM  

salam cikgu .. salam kenal dri oghe kelate .. insyaallah sye esop lawat kt sini balek ..

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP