Sahabat Tanpa Suara

Kekasih Lama...

Tuesday, April 19, 2011

Entah mengapakah,
Hatiku bergetaran...
Bila bertemu lagi,
Oh kekasih lama...

Fuh lagu peveret jugak tu masa aku sekolah dulu... Aris Ariwatan tu...

Baru-baru ni aku buka FB (yang dah agak lama aku tak jengah), aku dapat friend request dari satu nama yang buat aku agak terkejut. Aku buka profile tersebut dan... Sah...! Cinta Kenangan Silam... Cewah, memang mengimbau kenangan silam betul...

Alkisahnya si dia ini merupakan first crush aku (bukan first love ok...). Aku ni kategori manusia yang sensitif (ala-ala romantik jugalah ;D) jadi sesetengah perkara tu memang jelas dalam ingatan aku. Antaranya adalah bagaimana aku terserempak dengan si dia ketika pendaftaran tingkatan 4 dan sejak tu memang aku terus set dalam otak:

"aweks ni aku mesti mau kasi ayat...! Aku mesti mau kasi dia jadi aweks aku...! Har har har...(gelak macam orang jahat...)"

Nasib aku baik, walaupun kami berlainan kelas tetapi kami berada dalam satu pasukan unit beruniform. Apa lagi, aku pun masuk jarumlah... Pada mulanya susah juga tapi dari kesungguhan aku menggunakan taktik-taktik Roy (Gila-gila Remaja), dapat jugak aku rapat dengannya... Har har... Tapi at the end, aku sendiri pun tak pasti sebenarnya apakah kami ini boleh diisytiharkan sebagai couple atau pun tidak. Takde declare apa-apa, dan aku hanya rapat dengan dia masa tingkatan 4 sahaja. Naik tingkatan 5, dengan aku yang ada macam-macam kes disiplin dan dia pun agaknya tak suka budak yang bermasalah; akhirnya kami 'break' macam tu ajer...

Berbalik pada FB aku tadi, there is absolutely nothing happen. Kami hanya bermesej dua tiga ayat, bertanya khabar dan bertanya perkembangan terkini masing-masing, itu sahaja... Masing-masing dah berkeluarga dan bahagian dengan keluarga masing-masing... Jangan buat pasal, FB ni dah banyak bikin panas woo...

Baru-baru ini terjadi kepada rakan kerja aku sendiri. Aku bukan dengar cerita orang lain tapi dia sendiri yang buka mulut bercerita. Dari FB dia terjumpa bekas tunangnya. Pada asalnya hanya sekadar chating tetapi akhirnya, apabila terlalu mengimbau Cinta Kenangan Silam akhirnya masing-masing kembali terjebak dengan perasaan masing-masing...!

Nak dijadikan cerita, suatu hari tu dia 'terkantoi' dengan isterinya... Apa lagi meletuslah perang dunia ketiga...! Agak berat kes tersebut sehingga terpaksa dirujuk ke kaunselor pejabat kadi... Tapi syukur katanya kerana dia masih dapat lagi menyelamatkan rumahtangganya. Ternyata dia sebenarnya masih sayangkan isteri dan keluarganya. Cuma apabila terlalu mengikut perasaan, itulah jadinya...


P/S: Ini pesanan dan peringatan, kepada aku sendiri dan sesiapa yang berkenaan: Hargai apa yang ada pada kita, kerana itulah yang telah ditakdirkan untuk kita. Jangan terlalu mengenang kisah lampau...

39 comments:

aza ni April 19, 2011 at 5:09 PM  

FB tak pa lgi cikgu syam, jangan tweeter, boleh masuk court oii...

keh keh

tapi betulla, baik fb ke blog ke, tagged ke, dan ntah apa lagi...ada darkside..

tengkorakemas April 19, 2011 at 5:15 PM  

C... cintaku yang satu
I... impian kan nyata
N... nikmat yang berbeda
T... tanpa pengertian
A... antara kau dan aku

ewah, nak karok pula :D

tu belum masuk lagu roy lagi tu xD

MamaYatie April 19, 2011 at 5:15 PM  

halemak...mcm terkena btg idung jer cite sbb br jer 2 minggu lepas approve bf lama kat fb..wakaka....tp mmg betul apa sham kata..the best way, hai-hai sudah..jgn nak meleret ke chating bagai nnt lain cite..kekee

Anonymous,  April 19, 2011 at 5:33 PM  

Mcm tu ka Bro Sham.. Baiklah, pesanan orang lama akan jadi batasan dalam Ber-FB.. Boleh kan.. hehehe

ummiross April 19, 2011 at 5:35 PM  

Betul tu Sham, kenangan hanyalah sebahagian masa lalu yang mematangkan kita..

Abu Aiman April 19, 2011 at 5:36 PM  

hehe... semua kawan2 fb saya, termasuk first second crush, saya dah declare kat orang rumah saya. Langkah berjaga-jaga. =)

Tinta Emas April 19, 2011 at 5:37 PM  

macam mana pulak yea kalau si dia nak berssahabat dengan kita ( Kata dialah..) be positif

tapi yang pasti lebih baik tak payah...bukan perang ketiga lagi tapi kiamat kot....

Unknown April 19, 2011 at 6:01 PM  

favorite song tuh,aris ariwatan..kekasih oh kekasih..lupakan je lah

Unknown April 19, 2011 at 6:30 PM  

Macam kisah adik ipar juga yg terjumpa semula kekasih lama di FB...terpaksa wf dia(adik) blog kekasih lama hsb dia supaya tidak berhubung lagi...tp tk tahu lah kot2 dah siap2 bg no fon...

p/s lagu kesukaan kak ida tu..penah seseorg tujukan lagu tu lama dulu..kira2nya bf lama lah tu..:)

Murni Alfathunnisa April 19, 2011 at 6:55 PM  

hehe...jangan cari pasal...sekadar bertegur, tanya khabar..ok kot..hehe..

mie April 19, 2011 at 8:32 PM  

pengalaman juga yang mengajar erti kehidupan..
eheheeee

Dinas Aldi April 19, 2011 at 9:29 PM  

anggap sebagai sedara, insyaallah ok :)

toyolkiut April 19, 2011 at 9:55 PM  

ntah la, cikgu..
smpai skrg ni TK lum ada ati pun nk ada FB..
ceting2 pun kurang minat..
yg ada komen2 blog orang je..

ibuintan April 19, 2011 at 10:22 PM  

dalam list friend request saya tak approve pun xbf... just ignore je

say hello hai pun taknak, takut kesan yg tak elok

Nadia Mashuri April 19, 2011 at 10:23 PM  

dah serik dgn FB sejak dimalukan..

Sham April 19, 2011 at 10:27 PM  

azani:masuk court...?apa kes tu...?

Sham April 19, 2011 at 10:28 PM  

tengkorakemas:ku jejak jalan yang berliku...har har har...

Sham April 19, 2011 at 10:28 PM  

mamayatie:betul3x...tak baik memutuskan silaturahim...tp dengan batasanla kan...

Sham April 19, 2011 at 10:29 PM  

khai:boleh bro...pilihan di tangan masing2...

Sham April 19, 2011 at 10:30 PM  

ummi:jadikan ia sebagai panduan...

Sham April 19, 2011 at 10:30 PM  

Abu:langkah terbayek...!

terokai seni April 19, 2011 at 11:40 PM  

bini marah kalo sebut awek lama ni

Prince Halilintar April 20, 2011 at 12:05 AM  

sayangilah org yg benar2 berhak utk kite sayangi dan cintai..hehe

jeBateja April 20, 2011 at 12:22 AM  

heh...heh...kawe pun mcm hang gak...tapi still leh kawal...ahakz...dah tua2...malu lah buat perangai ngalahkan bebudak...ahakz

zulkbo April 20, 2011 at 12:48 AM  

salam..
betul lah kata orang.....
facebook ni banyak keburukan pada yang tidak tahu menggunakannya..saya kurang berminat dengan FB..kurang privasi..

Bapak April 20, 2011 at 2:35 AM  

Bapak punya pendirian yg lepas, lepas la. x yah dikenang2,masing2 dah bahagia dengan haluan sendiri..heheh

azmnor April 20, 2011 at 7:47 AM  

Salam Sham..,

barang yg lepas jgn dikenang,dah jadi hak org lain....jgn bermain ngan api nanti terbakar diri...
betul tu terima seadanya dan syukur dengan apa yg kita milik ....

Kakzakie Purvit April 20, 2011 at 10:58 AM  

Mujur kakak tak pernah bercinta masa sekolah. Jumpa abang time dah masing-masing berkerjaya. Terus menikah.... Tak ada cerita cinta dulu-dulu....

Hebat sham masa 16 tahun dah pandai bercinta monyet ye....:)

Aleen Aiden April 20, 2011 at 11:09 AM  

hahah,suke komen 1 tu.haru nnt!hee

ummu April 20, 2011 at 1:59 PM  

salam cikgu sham,
erm walau nampak mudah tapi beerrti nasihat cikgu sham ini.almaklumlah,takde FB pun, cinta kenangan seilam ni bisa memisahkan cinta suami isteri yang dah bertahap datauk dan nenek...
apatah lagi FB.saya tak berani nak approve x tunang,apa yang ada skrg sdh bermakna dlm hidup ini.inshaAllah.

Nizam Awang Brahim April 20, 2011 at 4:30 PM  

Kala layan perasaan lebih2 bahaye weh....

Sham April 20, 2011 at 5:36 PM  

cemomoi:samala kita weh...

Sham April 20, 2011 at 5:38 PM  

prince:sayangilah orang yang menyayangi kita...;)

Sham April 20, 2011 at 5:38 PM  

jebateja:sebab sedar diri dah tualah kita kena jaga perangai kan...

Sham April 20, 2011 at 5:39 PM  

zulkbo:bloging lagi beshhh ye...

Cik SHiNJU April 20, 2011 at 10:19 PM  

Erk..tuko gambo profile pulok doh?
Betul tu..hargailah ape yg kita ade...

uncle gedek April 20, 2011 at 10:44 PM  

Luka lama berdarah kembali, kang...!

Dr K April 20, 2011 at 11:35 PM  

Bahaya tu bro..

Baik jangan start...
Nanti dah start, ketagih..

Bila ketagih, mau ikut sunnah nabi yang glamer tu..ekekeke...:P

Fadzli Amir April 21, 2011 at 6:13 PM  

Aku sokong Dr Ziyadnyer statement...hehhee...aku ada gak jengah2 x aweks nye FB, tapi setakat tengok dari jauh tapa add dia...hehehhe..hargailah apa yg kita ada sekarang...

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP