Sahabat Tanpa Suara

Projek Membazir? 1Malaysia...

Tuesday, November 30, 2010

Projek Membazir...?

Petang tadi aku ke kedai gunting rambut. Aku tak tahulah nama kedai tu tapi memang feveret kedai gunting aku. Apek tukang gunting tu memang ada kelas. Kedai kecik je tapi cara dia gunting memang layanzzz. Tapi aku bukan nak promote kedai apek tu just nak share apa yang kitorang borakkan tadi. Biasanya bila bergunting dengan apek ni aku layan mata je, kan aku cakap tadi cara dia gunting tu layan. Kebetulan hari ini bandar jem teruk, rupa-rupanya ada contruction kat tengah bandar, tengah buat bumper. Saja aku mulakan borak: "wah apek hari ini banyak jem ha..."

"Iyalah sudah bikin bumper itu depan. Lagi kasi susah sama orang. Mula-mula pasang trafic light, kemudian kasi cabut. Lepas itu kasi cat pulak (zebra crossing), bumper kicik-kicik. Sikalang sudah bikin bumper busat punya!"

Aik tinggi plak suara apek ni.

"Ei cikgu lu tau ka bikin itu bumper berapa loi (loi tu duit la)? 15,000 wooo!"

"Eh betul ka apek? Saya tengok biasa saja itu bumper, takkan sampai 15,000..."

"Aiya butut la, semua orang tau apa. Ini projek ha kasi itu kroni juga bikin!"

Ai apek ni sampai ke situ plak. Lepas tu pung pang pung pang apek tu bersyarah. Banyak pulak ceritanya sampai ke kes-kes penyelewengan pun termasuk sekali. Tapi itu aku tak nak share lagi lah kat sini. Agak sensitif aku rasa. Cuma orang-orang di sini yang 'celik mata' boleh tengok dan sedar akan kepincangan yang berlaku di tempat kami ini.

So pesanan aku kepada siapa-siapa yang berkenaan. Ingatlah anda memikul amanah dan tanggungjawab terhadap orang ramai. Tunaikanlah amanah tersebut dengan sebaik-baiknya. Dan ingatlah bangkai gajah sememangnya tidak boleh ditutup dengan nyiru. Lambat laun sesuatu yang 'busuk' itu pasti akan terbongkar jua...

***********************************************************************************

1 Malaysia Maa...

Siap gunting rambut aku ke kiost TM. Bayar bil streamix ler. Tu dia berselirat manusia dalam tu. Punyalah ramai. Ada dekat 40 minit aku menunggu. Kalau aku tahu baik aku bayar online je tadi. Tapi memang aku kena ke sana juga sebab aku nak buat aduan kerosakan telefon kat rumah orang tua aku. Nak tak nak kena tunggu jugalah. Sepanjang aku menunggu aku perhati je sekeliling aku.

Aku tengok ada Cina, ada India, Melayu, ara Bai pun ada. Sambil menunggu ada juga yang borak-borak kosong. Topik utamanya: Slow betul servis TM ni... Aku pun kena sapa oleh aci kat sebelah: "ara dei adek punya nombor berapa? Sudah lama tunggu juga saya...". "Em saya lagi lama la aci. Nak buat camana kena tunggu sajalah". Dalam hati aku terselit pulak rasa yang agak-agak kagum. Sememangnya 1 Malaysia dalam kiost TM hari ini betul-betul menunjukkan satu hati mereka: mengutuk TM... Hehehe...

P/S: sorry TM ye. Hari ini memang kiost korang 'JEM'...

Relevan ke gambar ini dengan entry aku ni...kuang kuang kuang...

4 comments:

hysman December 1, 2010 at 4:41 PM  

klu tak membazir takde projek bro...
payah kontraktor nk cari makan..
hehee..
sambil2 tu org2 yg jalankn pojek tu dpt duit poket..
hohoho..
itulah realiti.. :(

Sham December 1, 2010 at 10:41 PM  

erm itulah negara kita kan...

mak encik | SZ December 2, 2010 at 9:19 PM  

wahh mmg tak sangka takat bumper/bonggol tu smpi 15k ye...

rajin sungguh la cikgu beratur...klu saya byk online je...klu nak at aduan pun call 100 je..tp tu la, penat gak menunggu pass sana pass sini...

Mine December 14, 2010 at 7:39 AM  

internet banking ler cikgu........

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP