Sahabat Tanpa Suara

Iffahani Genap Sebulan, Dapat Pula Adik Perempuan

Wednesday, November 24, 2010


17 haribulan lepas genap Iffahani berusia sebulan. Maknanya dah sebulanlah dia menghirup udara dunia. Muka dia aku tengok dah lain. Baru nampak ciri-ciri baby girl. Kalau tak mula-mula dulu aku tengok roman boy je. Dia pulak suka mengerut. Tengok macam garang je. Baru aku teringat masa orang rumah aku mengandungkan Iffahani dulu memang dia agak garang sikit. Pernah gaklah aku di'tertengking'nya. Tapi aku sebagai seorang suami yang the very understanding one, aku terima ajelah. Dia kan tengah mengandungkan anak aku.

Genap sebulan fizikal Iffahani pun turut merubah. Beratnya dah bertambah dari 2.6 kg masa mula-mula lahir ke 3.5 kg. Kulit pun dah bertambah tegang dan lenyau. Tapi sekarang ni Iffahani kerap kembung. Selalu aje merengek dan berse'eh. Se'eh tu bahasa orang Pahang kot, maknanya bunyi meneran macam orang senak perut. Kesian aku tengok dia. Lagi satu Iffahani kuat meragam malam. Nak tido pun susah. Puas berdodoi baru nak lelap. Itu pun pantang dengar sebarang bunyi mesti terkejut. Uuuuwwweeekkk... Memang berbeza dengan abangnya dulu. Tapi nak buat macam mana, dah kita yang 'membuat'nya dulu kan. Haa sekarang pandai-pandailah jaganya.

***********************************************************************************


Selang sehari selepas Iffahani genap sebulan, dapat pulak dia seorang adik perempuan. Isyh of couselah bukan adik betul. Adik sepupu. Kakak kedua aku selamat melahirkan anak ketiganya di Hospital Putrajaya melalui kaedah ceasarian. Hem keluar ikut tingkap gak anak dia yang ketiga ni. Tak kisahlah tu yang penting kedua-dua ibu dan anaknya selamat.

Tapi baby ni ada problem gak masa mula-mula lahir. Menurut doktor kandungan gula dalam darahnya di bawah paras yang sepatutnya so dia terpaksa dimasukkan ke ICU kanak-kanak. Tapi Alhamdulillah sekarang semuanya sudah selamat, kelmarin diorang berdua beranak dapat keluar dan semalam dah balik ke Bentong. Kakak aku nak menghabiskan masa pantangnya di bawah jagaan mak aku gak.

Ops lupa lak nak bagitau namanya: Nur Aqiesa, kesinambungan dari Mohd Aqel dan Nur Aqela. Sebut namanya teringat aku akan kisah sebelum kelahiran Nur Aqiesa. Menurut kakak akulah, dia pernah bertanya Aqel: "Aqel tolonglah cari nama adik, yang penting kena start dengan Aq, barulah sama macam nama Aqel dengan Aqela."

"Boleh boleh" Kata Aqel dengan penuh konfiden. Malam tersebut Aqel memanggil ibunya:" Ibu, kita dah dapat. Ibu nak nama yang ada Aq kan? Ok Aqel cadangkan kita bagi nama Nur Aquaria..." hem Aqel Aqel...

1 comments:

Suara Kalbu December 1, 2010 at 9:15 AM  

Comelnya. Masih belum terlambat untuk ucap tahniah kut.

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP