Sahabat Tanpa Suara

PageRank

Wednesday, September 1, 2010


Mesti ramai dah tau pasal benda alah ni. Bagi yang dah tau senyap-senyap haa... Dan janganlah ketawakan aku. Aku baru je tau tadi. So, benda ni untuk aku share dengan orang-orang 'bar' sahaja. Orang-orang 'lam' just baca dan kalau ada apa-apa kesilapan tolong-tolonglah tegur ye. Dari apa yang aku baca dari blog-blog 'otai', dapat aku rumuskan yang pagerank ini adalah satu tanda aras atau pun pengukur sejauh mana terkesannya sesebuah blog atau web itu kepada enjin carian google. Semakin tinggi pagerank sesebuah blog itu, maka semakin besarlah terdedahnya ia kepada pengesanan enjin carian google. Semakin senang ia dikesan oleh enjin carian google, secara tak langsung ia akan menarik lebih trafik kepada sesebuah blog itu.

Faktor yang mempengaruhi pagerank ni ada banyak, antaranya isi kandungan itu sendiri; perlulah asli, keunikkan perkataan yang digunakan, banyaknya perkataan yang sama diulang etc. Benda-benda ini pulak berkait rapat dengan SEO. Apa itu SEO? haa itu cerita lain. Lain kali jela aku cerita. Aku pun tak abis study lagi. Hua hua...

Tapi benda-benda yang aku mention kat atas tadi adalah khas untuk mereka-mereka yang inginkan blognya supaya mendapat perhatian. Mempunyai trafik yang ramai bermakna glamourlah sikit kan. Lepas tu bila banyak trafik maka banyak jugalah potensi untuk klik-klik kan. Banyak klik-klik maka banyaklah masyuknya kan... Erm semuanya terpulang kepada individu masing-masing. Sebabnya aku tahu memang ada pulak segolongan blogger yang memang tak mengejar langsung benda-benda ni. Niat diorang berblogging semata-mata kerana minat, ikhlas nak berkongsi, atau apa-apa sajalah niat diorang. Mana aku tahu kan...

Ok, sini aku bagi link untuk korang check pagerank korang (kalau nak la). Klik aje sini. Atau sini. Atau sini. Ada banyak sebenarnya, ni aku bagi antara yang paling popular dan aku rasa senang digunakan. Kalau nak yang lagi detail boleh klik sini. Tapi korang kena ikut arahan sikit guna bahasa Inggeris. Kat sini juga ada penerangan berkenaan dengan nombor-nombor ranking yang korang akan dapat. Aku dah check aku punya. Kurang asam. Dia bagi 0!!! Hampeh betul!! Maknanya blog aku ni belum listed pun lagi. Aiseh kena pulak aku cari kaedah untuk melistedkan blog aku ni dulu. Tunggu result dia kat next post pulak. Selamat mencuba...

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP