Sahabat Tanpa Suara

Mencari Lailatul Qadar

Thursday, September 2, 2010

Malam Lailatu Qadar adalah malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Gambar hiasan.


Malam semalam adalah malam ke 23 Ramadhan. Aku dah terdengar ada orang yang telah bertemu dengan Lailatul Qadar. Tak perlulah aku sebut siapa orangnya tetapi aku mempercayai orang tersebut. Katanya dia tengah bertadarus Quran pada ketika itu. Jam hampir-hampir 4 pagi. Katanya suasana pada ketika itu sangat hening. Cuaca tidak sejuk dan tidak panas. Dia tidak nampak tetapi katanya dapat merasakan seakan-akan cahaya bulan sangat-sangat menyinar. Tiba-tiba dia terasa seakan-akan terdengar suara memberi salam; antara kedengaran dengan tidak. Dia sekadar menjawab salam tersebut di dalam hati. Dia berhenti membaca lalu bangun mendirikan solat sunat. Pada ketika itu dia merasakan suatu perasaan yang bercampur-baur. Sayu, tenang, rasa dibelai, ingin tersenyum tetapi terasa pula hendak menangis. dari cara dia bercerita kepada aku, aku merasakan tersangatlah syahdunya. 'Alhamdulillah' kataku dalam hati. Aku tumpang bersyukur je. Aku kat mana masa tu? Hah tengah lena diulit intanlah. hem agak-agak bilalah aku dapat tergolong dalam golongan 'terpilih' tu...

Lailatul Qadar adalah malam yang ditunggu-tunggu oleh semua umat Islam di bulan Ramadhan ini. Ianya mempunyai kelebihan yang sangat besar. Berdasarkan firman Allah S.W.T, maksudnya:"Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar". Kerana mulianya Lailatulqadar, Rasulullah s.a.w. menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan dan ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu. Sebab itulah malam Lailatu Qadar dikatakan adalah malam yang lebih baik dari 1000 bulan.

Ambillah kesempatan dimalam yang penuh keberkatan ini untuk mendapat keredhaan Ilahi. Gambar hiasan


Ok cukuplah setakat itu dulu untuk tazkirah malam ini ye. Bukan niat aku untuk tunjuk terer or what ever. Sekadar peringatan untuk diri aku dan sesiapa yang 'terbaca' post ini. Malam istimewa ini bukan datang setiap hari. Hanya sekali dalam setahun. Dan yang akan dapat menikmatinya hanyalah orang-orang bertuah yang bersungguh-sungguh ingin mencarinya. Semoga aku akan terjumpa juga Ianya satu ketika nanti. Amin ya rabbul Alamin.

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP